יומני החנונית 15 עטיפה קדמית

יומני החנונית 15 הגיע לחנויות

סיפורים מהחיים על חופשה מפריז, לא כל כך נוצצת רייצ'ל רנה ראסל מוציאה לאור ספר נוסף בסדרת רבי המכר הבינלאומיים "יומני החנונית". גם הפעם גיבורת

קרא עוד »
פסח לכל המשפחה בסינמטק תל אביב

פסח לכל המשפחה בסינמטק תל אביב

הקרנות על פופים, סרטים מדובבים במסגרת מחווה להייאו מיאזאקי, סדנת מיניאטורות, קורסי פסח – פסקולים בקולנוע וסדנה מעשית לוידאוקליפים ומגוון סרטים לקטנים וגדולים 17 –

קרא עוד »
חגיגת פסח בכנרת

חגיגת פסח בכנרת

סדנאות מלאכות קדומות, סיורים, הצגות, סדנאות, טיולים ושלל הפתעות נוספות: חגיגת פסח בבית יגאל אלון בגינוסר על שפת הכנרת – חינם בכניסה חופשית באדיבות בנק

קרא עוד »
פארק תמנע_צילום יואב פלמה_640x426

פסח בערבה הדרומית

פסח בערבה הדרומית: מגוון פעילויות, טעימות וחגיגות בסימן החג במשך חודש שלם אפריל 2024 הערבה הדרומית המאופיינת בחקלאות מדברית ומתפארת ב-10 קיבוצים, מציעה שפע של

קרא עוד »

איך לגמול מחיתולים

 מאת ורד רחמן

הקיץ מגיע, והגננות ממליצות לקפוץ על פרק הזמן הזה כשחם והולכים עם בגדים קלים, לגמול את הפעוט מחיתול – איך עושים את זה אבל? מאיפה מתחילים?

בין גיל שנה לגיל שלוש על הפעוט מוטלת משימה התפתחותית הבאה לידי ביטוי ברכישת עצמאות ונפרדות. זהו גיל בו הפעוט מתנתק מהוריו ולומד לציית לכללי החברה.




במהלך הגמילה, שהיא תהליך חינוכי, נדרש הפעוט ללמוד התנהגות חדשה המנוגדת לדחפיו הטבעיים הביולוגיים.

 

המדריך לגמילה מחיתולים

 

 חשוב לזכור שלכל ילד יש את קצב הבשלות שלו, על כן יש להימנע מהשוואות לאחים בבית או לילדים של חברים או ילדים מהגן. 

הבשלות לגמילה מגיעה בדרך כלל בגיל שנתיים-שנתיים וחצי, אך תלויה באופי ובתכונות הילד.

למעשה קיימים סימנים של בשלות לגמילה:

בשלות גופנית ופיזיולוגית – הבשלה של מערכת השליטה על הסוגרים, שפירושה שהילד מאותת מתי הוא צריך להגיע לשירותים וכן יכולת לפעול בחופשיות, הכוללת הורדה של המכנסים בעצמו.

בשלות רגשית –  כאשר הילד מכיר בעובדה שאינו נחשב תינוק ומכיר במוסכמות החברה, המגדירות מהי התנהגות בוגרת, והוא מעוניין להיענות להם.

המועד המתאים ביותר לגמילה הוא המועד שבו ההורים פנויים לתהליך מבחינה רגשית וגם מעשית, וכשיש להם את האנרגיה והמשאבים הנפשיים הדרושים לתהליך. ההורים זקוקים לכוח ורצון על מנת להתמודד עם הקשיים במידה שיתעוררו.

חשוב לזכור כי ההורה הוא זה שמניע את התהליך, אך רק לאחר שבחן את בשלות הילד. עדיף להתחיל גמילה בעונה החמה, בשל הנוחות להשאיר את הילד ללא בגדים.




הגמילה יכולה להיעשות בעזרת סיר או לחילופין בעזרת יישבנון באסלה, וכדאי להיעזר בקלטות וספרים.

הגמילה תכלול מספר שלבים.

תוכנית מומלצת לגמילה מחיתולים 

שלב ראשון – הכנה

שלב שנמשך מספר שבועות, ובו מסב ההורה את תשומת לבו של הילד להחלפת החיתול, ובמקביל יעורר את הסקרנות של הילד לנושא בקלטות ובספרים. בהמשך, ידגים ההורה לילד בעזרת אח גדול או בובה, איך לשבת בסיר או באסלה .

יש לזכור כי אם הפעוט מביע התנגדות, יש לעצור את התהליך לפרק זמן, ורק לאחר הפסקה לנסות שוב.

שלב שני – הגמילה בפועל

שלב זה מצריך סוף שבוע מרוכז או יומיים רצופים, שכן בשלב זה מורידים את החיתול ולובשים תחתונים, ומשתמשים בחיתול רק בלילה.

בשלב זה על ההורה להקפיד על עקביות ולהיות מוכן לקשיים, וכמובן לא להיבהל אם התהליך מתרחש באיטיות או שהילד לא מתלהב מהשינוי.

על ההורה לשים לב לשפת הגוף של הילד. לא תמיד נסתמך על מה שהוא אומר, שכן בהתחלה נקלוט סימנים שיעזרו לנו לקחת אותו לסיר או לאסלה בזמן.

כמו כן חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים ועל תזונה הכוללת פירות וירקות כדי שתהיה פעילות מעיים סדירה.

במקרה ונתקלים בבעיות כמו עצירות קשה, מחלה או שמבחינה רגשית אין אפשרות להמשיך את התהליך, נעצור אותו עד להחלמה. 

ייתכנו פעמים בהן הילד לא משתף פעולה, אך לא כדאי לוותר לו. כמובן שלא נכריח אותו, אלא נשתמש בדרכים יצירתיות כמו לאפשר לו סיר או אסלה או לעשות אתו פעילות מהנה בזמן שהוא יושב כמו הקראת ספר.

גם אם לא הייתה בפועל יציאה, נשבח אותו על הישיבה ונאפשר לך לקום ולחזור לענייניו, אך נחזיר אותו לאחר זמן מה, בתקווה שהפעם הוא יעשה את צרכיו.

השימוש בחיזוקים בשלב זה חשוב מאוד. חיזוק יכול להיות מוחשי כמו מאכל אהוב, מדבקות או הליכה לגן השעשועים, או חיזוק רגשי כמו חיבוק, נשיקה והבעת שמחה.

בתחילת התהליך נרבה בחיזוקים, ובהמשך נמעיט שכן המטרה היא שהפעוט יתמיד בהתנהגותו ללא חיזוקים כלל.

שלב שלישי – אימון באימוץ ההתנהגות החדשה

הפעוט מתאמן שוב ושוב על ההתנהגות החדשה שנלמדה עד שיגיע לגמילה מוחלטת. אורך השלב, משתנה בין הפעוטים השונים.

חוק הזהב קובע: לשמור על עקביות והמשכיות ולצורך כך נשתף את כל מי שמטפל בפעוט. 

אכן, ייתכנו סיטואציות בהן הילד יפספס. נסיגות כאלה הן טבעיות ולכן יש לחזור ולחזק את הילד ולהתאזר בסבלנות.

 

גמילה בלילה

גמילה בלילה היא בדרך כלל תהלך נפרד ויכולה להתרחש אחרי גמילה ביום ואפילו לאחר זמן ממושך, שכן היא דורשת בגרות פיזיולוגית נוירולוגית של מערכת הרפלקסים המפקחת על שלפוחית השתן.

חשוב לציין שרוב הפעוטות נגמלים בצורה ספונטנית וטבעית בלילה לאחר שהם גמולים ביום .ייתכנו מצבים בהם נצטרך לפנות לעזרה מקצועית כמו במצב שהילד גמול לחלוטין, אך חזר להרטיב באופן תדיר, ומצב זה נמשך יותר משבועיים שלושה, או כאשר אין התקדמות בתהליך הגמילה יותר מחודש חודשיים והילד בן יותר משלוש.

 

הכותבת היא מנחת קבוצות ומשפחות בוגרת מכון אדלר, מורה להוראה מתקנת באנגלית ובעברית מומחית לאסטרטגיות למידה M.A ומאבחנת דידקטית

 

רוצים להתייעץ עם ורד? השאירו הודעה וורד תחזור אליכם

[contact-form-7 id="2227" title="ורד רחמן"]

לטור קודם של הכותבת 

קופון ךחופשה בברלין מבצעים

חופשה בברלין

ברלין הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף על תיירים, והמקום המועדף על הישראלים לטיולי שופינג, חיי לילה, מסיבות, מוזיאונים ועוד. ברלין היא אחת הערים היפות, המגוונות

קרא עוד »
טיול משפחות לפארק דיסנילנד

חופשת חגים באמסטרדם

העיר הכי כיפית באירופה   אוי אמסטרדם… העיר הכי כיפית באירופה שיש בה הכול. שייט בתעלות, שופינג בפריימרק, שוק אלברט קאופ הססגוני, טיול אופניים בוונדל

קרא עוד »
דילים ללונדון

דילים ללונדון

לונדון בחגים   חופשה בלונדון – שופינג, מחזות זמר מרהיבים, אתרים מפורסמים, מגוון אטרקציות, חנויות אופנה ואווירה יוצאת דופן בניחוחות הפיש אנד צ’יפס. החבילה כוללת:

קרא עוד »

טיפולי פנים ביחידה לדרמוקוסמטיקה של לילך קפלן תל אביב

*שדירת המבצעים*קופונים, מבצעים והנחות*שדירת המבצעים*   טיפולי פנים ביחידה לדרמוקוסמטיקה לילך קפלן       מי שנחשבת למומחית בתחום האנטי-אייגי’נג והקוסמטיקה, לילך קפלן, בעלת היחידה לדרמו-קוסמטיקה,

קרא עוד »
דילוג לתוכן