איך לבנות דימוי עצמי חיובי לילד שלנו
מאת ורד רחמן
דימוי עצמי הוא דבר מאוד שביר. לנו ההורים יש אחריות חינוכית לסייע בבניית דימוי עצמי חיובי לילד שלנו.
אנו מדברים על מושג שמתאר איך אני תופס את עצמי ומרגיש לגבי עצמי.
דימוי עצמי מתחיל להיבנות כבר בינקות, על ידי הדמויות החשובות שנמצאות בחיי הילד: האם, האב, המשפחה הקרובה, ובהדרגה זה מתרחב וכולל את המחנכים והמדיה.
בהיותנו קטנים, אנו קולטים מסרים מהסביבה, מה נחשב לטוב, ומה מוערך לעומת מה דחוי ורע.
תחושת הערך היא סובייקטיבית, זה למעשה תלוי באיזו משפחה גדלת. אם למשל הילד גדל במשפחה שערך חשוב הוא ציות, והוא מתגלה כילד שחושב באופן עצמאי, הרי שהוא עשוי להיחשב לבעייתי, ויש סיכוי שזה ישפיע על הדימוי העצמי שלו.
לכל אדם יש את האני האידיאלי שלו. זו בעצם המחשבה של איך אני צריך להיות. תפקיד ההורה הוא לצמצם את הפער בין האני האידיאלי לבין האני האמיתי, בהתאם ליכולותיו של הילד, תוך הדגשת החוזקות שלו.
לדימוי עצמי יש השפעות מרחיקות לכת על חיי האדם, התנהגותו, עולמו הרגשי, היכולת החברתית שלו, התמודדותו עם כשלונות ומימוש הפוטנציאל הפנימי שלו.
אדם בעל ביטחון עצמי גבוה יהיה מאורגן ויציב, וגם כאשר ייכשל, ירגיש חכם.
בניגוד אליו, אדם בעל דימוי עצמי נמוך ירגיש טלטלה מכל חוויה שלילית או כישלון, שעשויה אף לגרום לו לחוש חרדה.
כדי להצליח ולהועיל לילדינו במשימה חשובה זו הדבר הראשון שנעשה הוא לטפל בעצמנו. נבדוק עם עצמנו, איך אנו מרגישים כהורים? האם אנו יודעים לאן אנו רוצה להגיע בחינוך ילדינו? האם אנו בטוחים בתפקיד ההורי שלנו?
אם נגלה שהתשובה חיובית, שיש לנו מטרה ברורה והידע להגיע אליה, אז נמשיך בדרכנו, וזאת משום שאם אנו בעלי דימוי חיובי, הרי שגם בזמן קושי נוכל להיות יעילים.
בשלב זה אחלק את העצות לשני תחומים חשובים.
האחד הינו פיתוח דיבור פנימי חיובי אצל הילד.
השני הוא עשייה חיובית שתחזק את הילד.
בשלב הראשון נשב יחד עם הילד, תוך כדי הקשבה והיכרות מעמיקה שיש לנו עם הילד. נבנה אתו משפטים שמחזקים אותו. אני לא מתכוונת למשפטים כללים כמו :תתעלם, ספור עד 10, אלא לחשיבה חיובית ולמשפטים כמו: אני עושה כמיטב יכולתי, אני בסדר כמו שאני, עד שהדברים יסתדרו אתעזר בסבלנות. נקודה חשובה ביותר בנושא זה היא שצריך לברר מה מחזק אותו. שאלו אותו מה אתם יכולים להגיד או לעשות שירגיע אותו ויעזור לו.
כאשר מזהים קושי אצל ילד, לא נתמקד בו, אלא נטפל בקושי באופן ענייני. בדרך זו נבזבז כמה שפחות כעס וחרדה.
לדוגמה: ילד שיש לו קושי בלימודים ובהכנת שיעורי בית. ההימנעות שלו עלולה לגרום לנו לתייג אותו כעצלן. זוהי גישה לא מצמיחה. עלינו לזהות את הבעיה ולטפל בה.
מעבר לכך, עלינו לראות את המאמץ וההשתדלות, אפילו אם פעם אחת הוא הצליח מתוך התנגדויות רבות. נשקף לו את החיובי.
אתן דוגמה: ילד שמסרב להיכנס למקלחת, ורק אחרי הפצרות הוא נכנס, אני אגיד לו: "אני יודעת כמה לא רצית להתקלח, ובכל זאת נכנסת ". במשפט זה הוא לא שמע ביקורת, הצלחתי להראות לו שאני מבינה אותו.
אם בכל זאת נחליט לבקר את הילד, חשוב מאוד לא לעשות הכללות גורפות כמו "אתה תמיד מבולגן" אנו לא נתקוף את האישיות שלו, אלא נתייחס למעשה עצמו בלבד.
עצה נוספת לחיזוק הדימוי העצמי היא לעזור לילד להציב יעדים ריאליים ולמדוד הצלחה.
למשל אם ילדכם אומר לכם "אני רוצה להצליח בלימודים", בררו איתו מה זו הצלחה בשבילו. בדקו גם שהשאיפה שלו ריאלית, זאת אומרת לא גבוהה מדי – אבל גם לא נמוכה מדי, אלא תואמת את היכולות שלו.
בנוסף, עזרו לו בניהול זמן נכון ולימוד מיומנויות הדרושות לו להצלחה. אם הילד יטעה, המטרה היא שילמד מהטעויות שלו ויהיה בעל כוחות להמשיך הלאה.
ניצור בבית אווירה של קבלה בעת העלאת רעיונות כדי שיהיה לו מקום לבטא את עצמו וירגיש שמקשיבים לו ושהוא מוערך.
לסיכום, מהות התהליך החינוכי היא להתמקד בכוחות של הילד ולא בחולשות שלו.
בניית דימוי עצמי מתחילה בגיל צעיר, ובכל גיל אפשר לחזק את אמונת הילד בעצמו.
"אהבה ללא תנאי" תעלה אותנו על דרך המלך. לכן בכל הזדמנות שתהיה לנו נהיה גאים בו ונדבר עליו באופן חיובי.
הכותבת היא מנחת קבוצות ומשפחות בוגרת מכון אדלר, מורה להוראה מתקנת באנגלית ובעברית מומחית לאסטרטגיות למידה M.A ומאבחנת דידקטית
רוצים להתייעץ עם ורד? השאירו הודעה וורד תחזור אליכם
תגובות
איך לבנות דימוי עצמי חיובי לילד שלנו — אין תגובות
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>