יומני החנונית 15 עטיפה קדמית

יומני החנונית 15 הגיע לחנויות

סיפורים מהחיים על חופשה מפריז, לא כל כך נוצצת רייצ'ל רנה ראסל מוציאה לאור ספר נוסף בסדרת רבי המכר הבינלאומיים "יומני החנונית". גם הפעם גיבורת

קרא עוד »
פסח לכל המשפחה בסינמטק תל אביב

פסח לכל המשפחה בסינמטק תל אביב

הקרנות על פופים, סרטים מדובבים במסגרת מחווה להייאו מיאזאקי, סדנת מיניאטורות, קורסי פסח – פסקולים בקולנוע וסדנה מעשית לוידאוקליפים ומגוון סרטים לקטנים וגדולים 17 –

קרא עוד »
חגיגת פסח בכנרת

חגיגת פסח בכנרת

סדנאות מלאכות קדומות, סיורים, הצגות, סדנאות, טיולים ושלל הפתעות נוספות: חגיגת פסח בבית יגאל אלון בגינוסר על שפת הכנרת – חינם בכניסה חופשית באדיבות בנק

קרא עוד »
פארק תמנע_צילום יואב פלמה_640x426

פסח בערבה הדרומית

פסח בערבה הדרומית: מגוון פעילויות, טעימות וחגיגות בסימן החג במשך חודש שלם אפריל 2024 הערבה הדרומית המאופיינת בחקלאות מדברית ומתפארת ב-10 קיבוצים, מציעה שפע של

קרא עוד »

מהו ניכור הורי

זוגות רבים מתגרשים ובחלק מהמקרים ההורים בוחרים לערב את הילדים בתוך הגירושים. אחד מהתופעות הוא ניכור הורי. ההורה מוצא כי הילד או הילדים מסרבים לראות אותו, שלמעשה אין הצדקה לכך ומתגלה היא ההתנגדות היא תולדה של הסתה של אחד ההורים כנגד ההורה האחר.

ניכור הורי יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות.  הילד יבחר צד אחד בסכסוך. הילד יתאר את ההורה המנוכר כרע ושלא אכפת לו. הילד יתמוך בהורה המסית ויראה בו כהורה הטוב, ההורה שלטובתו. הילדי יטען כלפי ההורה המנוכר לפחדים שאין להם הצדקה או היסטוריה מוקדמת שתומכת בזה. בחלק מהמקרים הילד אף יפגין התנהגות עוינת ואכזרית כלפי ההורה, למשל לא לענות לטלפונים.

הקושי הגדול הוא של ההורה שמרגיש שהילדים שלו הפכו לכלי במאבק. ולמעשה הניכור הוא סוג של התעללות נפשית ופסיכולוגית. כך ההורה המנכר משתמש בילדים כהתעללות  פסיכולוגית בהורה השני. הוא משכנע את הילד שההורה האחר לא אוהב ולא אכפת לוף שההורה נוטש ולעיתים הוא מסוכן. ההורה יכול להטמיע בילד או בילדים מצגי שווא של הזנחה או להטמיע בילד פחדים שנועדו ראשית לפגוע בצד השני ושנית להפוך את הילד תלותי בהורה המנכר. כל אלה ללא ביסוס מציאותי למרות שהיו יחסים תקינים בין הילד או הילדים לבין ההורה המנוכר. התוצאה היא שהילד מגלה נאמנות מוחלטת להורה אחד ומנתק כל קשר מול ההורה השני.

לעיתים הילד יציג טיעונים הגיוניים לניתוק הקשר למשל אני מחכה והוא לא הגיע, ולעיתים יהיו טיעונים כגון אבא שלי עם הפרעה או טיעונים שהוא שמע מההורה ולא בהכרח נכונים או קשורים למציאות. במקרים רבים הילד יפגין אדיבות לרגשות ההורה המנוכר או לניסיונות שלו ליצור עמו קשר.

ניכור הורי –  לחדש את קשר

החרדה, והכעס על ההורה המנוכר מתעצמת, והילד עשוי לפתח פוביה מפניו, כך שהקושי לחדש את הקשר, הולך וגדל ,

נשאלת השאלה, מה קורה לילדים שנחשפים לניכור הורי? התשובה היא,  שהם למעשה נחשפים לדרכי חשיבה מעוותות, נוקשות, וקיצוניות. הם נוטים לפתח הערכה מופרזת לכוחות שלהם. מהמקום הנוקשה, מתפתח קושי להביע אמפתיה לסביבה, ולהיענות לסמכות.

למרבה הצער,  ניכור עלול גם לפגוע בתחושת המסוגלות, וכתוצאה מכך, הם יחוו שנאה עצמית, ואשמה. מחקר שעקב אחרי ילדים, שהיו חשופים לניכור הורי מצא, שבבגרותם הם סבלו מדיכאון ושנאה עצמית, בעיות בזוגיות מהגירושין, ובשימוש בסמים ואלכוהול.

אנשי מקצוע בישראל, מזהים עליה בשכיחות התופעה, ומתלבטים לגבי הדרכים המתאימות לטפל בה. טיפול זוגי או טיפול אישי יכול לסייע בפתרון לניכור הורי. חשוב להגיע כאשר מזהים זאת מיד ולא לחכות.

גישות הטיפול שוניות במחלוקת. יש המצדדים בגישות סמכותיות ,פסיכו משפטיות, החותרות לחידוש קשר במצב נתק, במעורבות ישירה של בית המשפט. ולעומתם יש המצדדים בגישות טיפוליות, שמתמקדות יותר בשינוי דפוסי ההורות הבעייתיים.

גורמי טיפול רבים, נרתעים מלעסוק בתחום בשל המקרים הרבים של אי ההצלחה הטיפולית. מטפלים רבים מתארים תסכול, וחוסר אונים, מכך שבמקרים רבים, יש חוסר הצלחה טיפולית, בשל חוסר שיתוף הפעולה של ההורים, והתגייסות מרצונם החופשי. וחוסר המענה של המדינה לתופעה. ומצד שני, כאשר הטיפול מסתמך על סמכות חיצונית, אין ביטוי לרכיבים טיפוליים עמוקים ומשמעותיים, ולכן קשה לייצר שינוי בעמדות פנימיות.

המושג תסמונת הניכור ההורי, הוטבע בשנות השמונים של המאה הקודמת, על ידי פסיכיאטר אמריקאי בשם גרדנר. הוא התייחס למצבים, שבהם הילד מתנגד לקיים קשר עם אחד מהוריו, בעקבות התנהגות מסיתה של ההורה השני.

בדרך כלל על רקע הגירושין, עתירי הקונפליקט המתמשך, מתקיים מסע הכפשה נגד ההורה המנוכר, ומצד הילד מתגלה העדר רגשות אשמה. בעקבות האכזריות כלפי ההורה המנוכר,  נוצרת ההתפשטות העוינת גם למשפחה המורחבת של ההורה המתנכר.

 

מה עושים כשיש ניכור הורי?

תופעת הניכור ההורי הופכת מוכרת יותר ויותר עם השנים ובתי המשפט לומדים לתת לה מענה, לרוב, ההורה המנוכר יכול לבקש להפחתה של המזונות ואף יכול לתבוע נזיקין א ההורה המנכר, שלרוב יבוא לידי ביטוי בהשתת פיצוי כספי של ההורה המנכר להורה המנוכר.

ניכור הורי הוא אחד הנושאים הקשים והכאובים בקרב הורים גרושים. חשוב לפנות אל אנשי מקצוע  שזהו תחום עיסוקם. לנסות להיעזר באנשי מקצוע ייעודים שיעזרו ניסיון לחידוש הקשר על רקע של ניכור הורי.

חשוב לאבחן את הניכור בשלב מוקדם ככל הניתן. התערבות מוקדמת יכולה למנוע התקבעות של תהליכי חשיבה מעוותים  של הילד או הילדים. אבחון טיפול בזמן עשוי לסייע לחידוש הקשר בצורה דרמטית במהלך תהליך הניכור.

ככל שהזמן עובר הניתוק מעמיק ודפוסי החשיבה של הילד המנוכר הופכים נוקשים יותר. ויותר קשה לחדש את הקשר.

במצב המצער בו כלו כל הקיצין גם התקוות לחידוש הקשר, נפתחות בפני ההורה הנפגע שתי אפשרויות מקבילות והוא יכול לנקוט בשתיהן: האחת, כגון התובענה שלפניי, היא עתירה להפחתת או להפסקת החיוב במזונות. השניה היא תובענה נזיקית ו/או חוזית לפיצוי בשל הנזק שנגרם.

קופון ךחופשה בברלין מבצעים

חופשה בברלין

ברלין הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף על תיירים, והמקום המועדף על הישראלים לטיולי שופינג, חיי לילה, מסיבות, מוזיאונים ועוד. ברלין היא אחת הערים היפות, המגוונות

קרא עוד »
טיול משפחות לפארק דיסנילנד

חופשת חגים באמסטרדם

העיר הכי כיפית באירופה   אוי אמסטרדם… העיר הכי כיפית באירופה שיש בה הכול. שייט בתעלות, שופינג בפריימרק, שוק אלברט קאופ הססגוני, טיול אופניים בוונדל

קרא עוד »
דילים ללונדון

דילים ללונדון

לונדון בחגים   חופשה בלונדון – שופינג, מחזות זמר מרהיבים, אתרים מפורסמים, מגוון אטרקציות, חנויות אופנה ואווירה יוצאת דופן בניחוחות הפיש אנד צ’יפס. החבילה כוללת:

קרא עוד »

טיפולי פנים ביחידה לדרמוקוסמטיקה של לילך קפלן תל אביב

*שדירת המבצעים*קופונים, מבצעים והנחות*שדירת המבצעים*   טיפולי פנים ביחידה לדרמוקוסמטיקה לילך קפלן       מי שנחשבת למומחית בתחום האנטי-אייגי’נג והקוסמטיקה, לילך קפלן, בעלת היחידה לדרמו-קוסמטיקה,

קרא עוד »
דילוג לתוכן