10 דברים שיעזרו לכם להצליח בפעילות יצירה עם הילדים בבית
מאת רחלי גזית
אין דבר כזה ילד שלא אוהב ליצור
היצירה היא בטבע של הילדים. אם הם לא יוצרים, זה בגלל שלא חשפנו אותם מספיק לעולם היצירה, או שלא מצאנו עבורם את תחום היצירה המתאים עבורם.
ביצירה יש ערך מוסף אדיר עבור הילדים
היא מוציאה אותם מהמסכים, מלמדת אותם על עולמות של דמיון, ועל כך שהחיים הם לא רק מתמטיקה של 1+1 שווה שתיים, אלא שביצירה יש המון אפשרויות, ביניהן אתה יכול לבחור, וכל האפשרויות טובות ונכונות.
ליצור עבור הילדים מרחב יצירה נטול שיפוטיות
אתה לא חייב סדר פעולות קבוע, אתה לא חייב כלום, אתה יכול לעשות איך שאתה רוצה ואיך שאתה אוהב והכול בסדר, וזה גם המסר להורים – ליצור עבור הילדים מרחב יצירה נטול שיפוטיות. לכן, על תגידו לילד "איזה יופי של יצירה, מה רואים פה?" כי זאת אמירה שיפוטית וכוללת גם סתירה פנימית – אם זה יפה אז איך אתה לא רואה מה יש פה? למבוגר לא היינו אומרים דבר כזה.
מומלץ לשאול אותם על התהליך
"מה חשבת שעשית את זה? מה נתן לך את הרעיון?" לא תמיד הילד מחפש את התוצאה – הוא בעיקר נהנה מהדרך והתהליך. התוצאה פחות חשובה, והעיקר הוא ליהנות מהיצירה.
להימנע מלחבר אותם לחשיבה התכליתית והתועלתנית שלנו כמבוגרים
התוצאה לא צריכה להיות ברורה ומוגדרת. לא צריך לכוון אותו – "תעשה פה ככה, תדביק ככה", אלא לתת לו את המרחב האישי שלו, בלי צורך לעמוד בסטנדרטים, וציפיות.
לא צריך להיות הורים יצירתיים או לדעת בעצמכם ליצור
המסר להורים שנמנעים מליצור עם הילד כי הם חושבים שהם לא מספיק יצירתיים בעצמם, ואין להם מה ללמד אותו. הילד לא צריך שתלמדו אותו כלום – הוא רק צריך שתהיו אתו בתוך המרחב הזה של היצירה – כל יצירה.
לכלוך ובלאגן כאלמנט חינוכי
הורים רבים נמנעים ליצור בבית עם הילדים בגלל הלכלוך והבלגן. לא צריך לפחד מהלכלוך, אלא לראות בו אלמנט חינוכי. כשאנחנו מעבירים לילדים את הפחד שלנו מהלכלוך, הם מדלגים על שלב חשוב בחיים שלהם.
ילדים צריכים לחוש חומרים בידיים
בהתחלה בשלב האוראלי דרך הפה, ולאחר מכן הם לומדים להסתכל ולהרגיש – לעשות הקשר בין מה שהם רואים ומה שהם מרגישים – אם החומר באמת מוצק או נוצתי, איך מרגיש דבק פלסטיק שמתייבש על היד ומקלפים אותו וכו'.
יצירת בלאגן מבוקר
במקום להירתע מהלכלוך אפשר ליצור "בלגן מבוקר", כמו למשל להרשות פעילות יצירה רק במרפסת ולא בסלון, רק על השולחן ולא על הרצפה, או רק בלבישת בגדים מסוימים. כך הילד לומד גבולות, וגם מבין בעצמו את המשמעות והנזק שבלכלוך, ולא רק בגלל שמישהו אמר לו".
האקדמיה ללשון יצרה לאחרונה מילה חדשה – 'עשיינות' ואת התואר 'עשיין' (בהשראת המילה באנגלית Makers) שמשמעותה כל עשייה ויצירה שאינה נכללת בתוך הקטגוריות הקשוחות והמסורתיות של פיסול, ציור, צילום, כתיבה וכו'.
רחלי גזית היא מנהלת מחלקת היצירה של חברת גורי לינרו 2009 בע"מ, אחת מהחברות המובילות בתחום השיווק וההפצה של מוצרי יצירה ומכשירי כתיבה בארץ. לרשת סדנאות נודדות מתארחות בחנויות יצירה ברחבי הארץ וההרשמה מתבצעת בחנויות המארחות, ההדרכה בסדנאות בניהולה של רחלי גזית
תגובות
10 דברים שיעזרו לכם להצליח בפעילות יצירה עם הילדים בבית — אין תגובות
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>