איך ללמוד חשבון דרך משחק
ילדים רבים מסרבים ללמוד. בעבורם, לימודים נתפסים כעונש, וההורים מוצאים את עצמם אובדי עצות. מה ניתן לעשות? עו"ד ליזט לגזיאל כץ, מייסדת קדמא – מרכז לאימון מונטסורי לילדים מסבירה איך ללמד את הילד חשבון דרך משחקים.
למה כדאי ללמד דרך משחק?
באמצעות משחק ניתן ללמוד הכל, לעתים גם מבלי לערב את המודעות של הילד כלל. ניתן לפתח מיומנויות של כישורי חיים, שפה, חשבון ועוד.
מחקרים מוכיחים שלילדים יש נטייה טבעית לסקרנות וחקר, שימוש בדמיון, יצירתיות וצורך במיצוי פוטנציאל. הלמידה תוך כדי משחק מביאה להנאה והנעה פנימית ללמידה ופיתוח מיומנויות חשובות לחיים.
המשחק נתפס כמשהו מהנה וחווייתי ולכן הקבלה והרצון של הילד לקחת חלק גדולה יותר.
כשיש רצון מצד הילד, הלמידה כמובן אפקטיבית יותר. היכולת של תאי המוח להתארגן ולהתפתח, גדולה במיוחד בגילאים הצעירים (0-6). בשיטה המונטסורית זה נקרא "המוח הסופג" ולכן בגילאים אלה רצוי אפילו להשקיע יותר בלמידה תוך כדי משחק.
גירוי התפתחות המוח מגיע מהחושים בעקבות קלט גירויים מהסביבה. ככל שנציג להם גירויים רבים יותר תוך כדי משחק ונחשוף אותם בהתאם לשלבי ההתפתחות שלהם ותקופת הרגישות, נאפשר להם לפתח את מוחם ולהכין את עצמם לחיים. הכוונה ב"תקופת הרגישות" היא לזמן בו לילד יש דחף למיצוי פוטנציאל בתחום מסוים, וככל שתינתן לו הזדמנות להיחשף, לשחק וללמוד תוך כדי משחק באותו תחום, הוא גדל ומתפתח ברמה הרגשית והשכלית בצורה הגבוהה ביותר.
הגשה נכונה ומלהיבה של חשבון, תוך כדי משחק, תבנה אצל הילדים הבנה מתמטית עמוקה כבר מהגיל הרך ואהבה למספרים וללמידה:
• ניתן לתרגל את המספרים על גבי בריסטול מריחות או הדבקות שונות של המספר (בדים/ כפתורים/ פלסטלינה/ נצנצים/ נעצים או כל דבר אחר שעולה בדעתכם למילוי המספר). עובד גם על המוטוריקה וגם על ההבנה והחיבור. נגיש את המשחק על כלי מעולם המבוגרים למשל, קערה ובה חומר המילוי הנבחר ומקום לבריסטול עליו הספרה הנלמדת.
• משחק נוסף יכול להיות לטובת היכרות עם המספרים 1-10. ביצוע הקשר בין הסימן הגרפי לשמו, הכנה לחיבור לוגי בין מספר לכמות והכנה לכתיבה (כל זה מבלי לערב את המודעות של הילד כלל לנושא הלמידה ותוך כדי משחק). מתאים לגילאי 2.5-5
• מטריצה פשוטה לגיל הרך היא לקחת דף עם תמונות של חיות למעלה ומספרים בצד וקערת חותמות (אפשרי ליצור בכל נושא אהוב על הילד). גם כאן, מחברים דרך חותמות כמות למספר. על אותו רעיון אפשר ליצור עם צבעים וטפטפות. ההתעסקות בחומרים בספירה, בחיות ובטבלאות מרגשת אותם במיוחד. אפשר לעלות בדרגות הקושי במטריצות שונות.
• התאמה חזותית לסוגים שונים של מספרים – נניח מספרים מסוגים שונים בקערה אחת וסרגל מספרים (איתו יכול הילד/ה להעזר). הילד יבצע התאמה חזותית על פי צורת המספר ותוך כדי כך ישנן את המספר ויתאים אותו לסמלו הגרפי. גם כאן אפשר להיות יצירתיים ולצייר על אבני נחל את המספרים להתאמה לסרגל המספרים או כחלק מייתר המספרים.
• מיון חפצים בהתאמה למספר -משחק שילדים מאוד אוהבים זו סלסלה ובה חפצים קטנים שונים מ-1-10 בהתאמה, למשל חיפושית אחת, 2 מכוניות, 3 פטריות, 4 כפתורים וכך הלאה, עד 10 בסלסלה קטנה ליד את המספרים של 1-10. הילד משחק עם החפצים ומניח אותם בהתאמה חזותית חפץ לחפץ ואז סופר ומתאים את כמות החפצים למספר. מתאים לגילאי 4-5. לגילאים הצעירים יותר אפשר לעשות את אותו הדבר בספירה של 1-5
• משחק המטבעות (אפשרות עם מטבעות שוקולד ) – תרגול לילדים הבוגרים יותר של פריטה והמרה. מניחים על מגש קובייה עם 3 קעריות: קערה עם מטבעות גדולות, קערה עם מטבעות קטנות וקערה עם מספרים וקובייה אחת על המגש. מתחילים לשחק: זורקים את הקובייה ולוקחים את מספר המטבעות על פי המספר שיצא וכך הלאה תור תור. מי שמגיע ל-10 מטבעות קטנות יכול להמיר 10 מטבעות במטבע זהב אחד גדול. המנצח הוא מי שהצליח להגיע למספר הנבחר + מספר מטבעות גדולות (העשרות) ומספר המטבעות הקטנות (האחדות). זו למידה של פריטה, המרה ונגיעות בשיטה העשרונית. ניתן להחליף כל מיני חפצים שבוחרים לפי נושא אהוב (צדפים. פיות. מכוניות ועוד).
הגילאים הכתובים הם לצורך הטווח באופן כללי, אך לכל ילד יש את שלבי ההתפתחות שלו ומה שמתאים לו. אין נכון ואין צריך, כן חובה להתבונן ולהכין על פי שלבי ההתפתחות של הילד את התרגילים המתאימים לו, המעבירים אותו חוויות הצלחה ושמחה ומשם לעבור לתרגיל הבא (מה שנקרא: עבודה עוקבת) ובכל שלב שנראה שהאתגר עלול לתסכל את הילד שלנו, נחזור אחורה מעט לדרגת קושי קטנה יותר (עבודה מקדימה).
קראו גם ללמד באמצעות משחק
תגובות
איך ללמוד חשבון דרך משחק — אין תגובות
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>