איך ללמוד דרך משחק
ילדים רבים מסרבים ללמוד. בעבורם, לימודים נתפסים כעונש, וההורים מוצאים את עצמם אובדי עצות. מה ניתן לעשות?
מחקרים מוכיחים שלילדים יש נטייה טבעית לסקרנות וחקר, שימוש בדמיון, יצירתיות וצורך במיצוי פוטנציאל. הלמידה תוך כדי משחק מביאה להנאה והנעה פנימית ללמידה ופיתוח מיומנויות חשובות לחיים.
המשחק נתפס כמשהו מהנה וחווייתי ולכן הקבלה והרצון של הילד לקחת חלק גדולה יותר.
עו"ד ליזט לגזיאל כץ, מייסדת קדמא – מרכז לאימון מונטסורי לילדים מסבירה איך ללמד דרך משחקים.
משחקים בשפה
התאמה חזותית של אותיות
לוקחים אותיות מכל מה שיש בבית; פלסטיק, קרטון עץ, מגנטים או כל דבר אחר ודרך המשחק מבצעים התאמה חזותית של אות לאות. פשוט וקל בכל חנות יצירה.
מציירים אותיות
בדיוק כמו במספרים, מציירים אותיות על גבי בריסטול מריחות או הדבקות שונות על האות (בדים/ כפתורים/ פלסטלינה/ נצנצים/ נעצים או כל דבר אחר למילוי האות. זה עובד גם על המוטוריקה וגם על ההכרות והאהבה לאות ולמילה הכתובה. נגיש את האותיות גל כלי הגשה מעולם המבוגרים ונניח על מגש קערה ובה חומר המילוי שבחרנו ומקום לבריסטול עליו הספרה נלמדת. המטרה היא הכרות עם האותיות והכנה לכתיבה תוך כדי מגע תחושתי ויצירה (מתאים לגילאי 2.5-5).
בשיטה המונטסורית לומדים לכתוב לפני שלומדים לקרוא, החשיפה הפשוטה הזו בתוספת משחקים/ תרגילים תחושתיים, עם אותיות כדוגמת המספרים לעיל, תעביר את הילדים דרך חוויה ומשחק תוך כדי תנועה, ומבלי לשים לב הילדים ישלפו את הזיכרון התחושתי שלהם ויכתבו אותיות מגיל צעיר. עבורם זה משחק פלסטלינה או יצירה עם נצנצים. נעצים או כל חומר אהוב, אך בפועל הם סופגים, נוגעים, קולטים וחווים.
משחקים לאיתור הבדלים ודמיון
שמים בקערה חיות קטנות ולוקחים קלפים קיימים עם אותן החיות (חיות דומות בדיוק לחיה שבתמונה או אותן חיות אבל שונות, 2 סוגי כלבים למשל) . בתרגילים נפתח הבחנה חזותית, סדר, ארגון, קואורדינציה, עצמאות, פיתוח הבחנה בין פריטים, פיתוח יכולת ההתאמה, העשרה ואוצר מילים. מתאים לילדים בגילאי – 2.5-3.
התאמה של אות (צליל פותח) לחפץ מוחשי למשל לחיות/חפצים
אותיות עץ המתאימות בצליל פותח לכל אחד מהחיות בקערה על המגש. הילד/ה צריכים להתאים אות פותחת (צליל) לחיה. מתאים לגליאי 4-5. אפשר גם להחביא אותיות/חפצים בתוך שק, לתת לילדים למשש ולגלות איזה חיה, באיזה אות היא מתחילה או איזה אות מיששנו.
מיון על פי קבוצות (כלי תחבורה/ חיות/ ירקות)
לוקחים מגש מחולק או מחלקים מגש עם צלוחיות קטנות – כאשר בקערה אחת גדולה יש פריטים מתחומים שונים. הילד צריך למיין כלי תחבורה/ ירקות/ פירות/ כלי עבודה ועוד. עיקר ההתעסקות היא בגילוי וחקירה עצמאית של אותו פריט, ההבחנה והמיון לפי תחום. משם אפשר להמשיך לשאילת שאלות ושיח מפרה ומלמד תוך כדי משחק. מתאים לגילאים 3-6 בהתאמה לפי דרגות קושי.
הגילאים הכתובים הם לצורך הטווח באופן כללי, אך לכל ילד יש את שלבי ההתפתחות שלו ומה שמתאים לו. אין נכון ואין צריך, כן חובה להתבונן ולהכין על פי שלבי ההתפתחות של הילד את התרגילים המתאימים לו, המעבירים אותו חוויות הצלחה ושמחה ומשם לעבור לתרגיל הבא (מה שנקרא: עבודה עוקבת) ובכל שלב שנראה שהאתגר עלול לתסכל את הילד שלנו, נחזור אחורה מעט לדרגת קושי קטנה יותר (עבודה מקדימה).
ד"ר מריה מונטסורי פיתחה שיטה לפיתוח יכולות אקדמאיות ואינטלקטואליות דרך תרגילי קוארדינציה מוטורית. הוכח מחקרית כי ילדים שמשפרים את היכולת המוטורית שלהם, יש נכונות להשתפר גם בתחומים אחרים: "היד היא כלי של המוח", כלומר כשילד לא עסוק בפיזיות שלו, המוח שלו אוטומטית פנוי לקלוט תחומי דעת ברמה אקדמאית ממש. משחקי כישורי חיים פשוטים להפליא להכנה בבית, הילדים נהנים מההתעסקות והחזרתיות ובדרך מתפתחים אזורים שלמים במוח, מוכנים ומזומנים ללמידה עמוקה וארוכת טווח ומעודדים מיומנויות של סדר וארגון פנימי, יכולת ריכוז, עצמאות ועוד.
קראו גם איך ללמוד חשבון דרך משחק
תגובות
איך ללמוד דרך משחק — אין תגובות
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>