מאת ורד רחמן
אצל הצעירים זה אייפון, אייפד ואייפוד ,אצל מבוגרים זה איי הגב, איי הראש, איי הרגל….מהו פער דורות?
על פי ההגדרה המילונית, מדובר באנשים המשתייכים לקבוצת גיל בטווח של 25 שנה, אך נראה כי בעולם שבו המהפכה הטכנולוגית משתוללת, הואץ הקצב והפער הבין דורי מתרחש בטווח קצר יותר. בן הדור הצעיר לומד לבנות אתר לפני שהוא חווה את הנשיקה הראשונה. מסתבר כי הפער הזה בא לידי ביטוי בצורה בולטת במיוחד כשהילד מגיע לגיל ההתבגרות.
מכאן, שלא קל להיות הורים למתבגרים. למעשה, הופעת המחשב והאינטרנט, וקצב השינויים המהיר, יוצרים משפחה חדשה, משפחה שבה הידע אינו נחלת המבוגרים.
ילדינו משתמשים באינטרנט בבלוגים, ברשתות חברתיות. בשימוש זה הם נוטלים חלק במהפכה טכנולוגית ,שמשפיעה על היחסים בין הורים לילדים ,וזו אף מגדילה את פער הדורות.
תפקיד ההורה המחנך הולך ונחלש לאור השינויים הללו, ולכן על ההורה לחבוש כובע חדש והוא הורה כמאמן.
חשוב להבין שבתפקיד החינוכי הורה ידע מה טוב ומה לא ממקום סמכותי. לעומתו, הורה מאמן מבין שאין לו בלעדיות על הידע, אלא שהידע נמצא שם. המתבגר, שחשוף למידע רב, יתנהל טוב יותר אם ההורה ינהל אתו דיאלוג, תוך שיתוף פעולה והקפדה על שוויון ערך. התקשורת עם המתבגר תתבסס על חקר ולמידה, תוך שיתוף והקשבה.
כדי ליצור מצב בו אנו רוצים להיות שותפים לעולמו של ילדנו, עלינו להיות פתוחים מספיק לעולם התוכן שלו, ובדרך זו נלמד על מחשבותיו, רגשותיו והידע שלו, שהרי גם ממנו אפשר ללמוד. בשלב זה נרצה להתייעץ ולבקש עזרה ממנו, תוך התייחסות מכבדת ובוגרת אליו ואמונה ביכולות שלו.
הדרך הטובה ביותר להשיג זאת היא לקבוע פחות ולשאול יותר: מה נחוץ לך? איך אתה מרגיש ? קיימת האפשרות לגישור על הפערים. זה דורש מאתנו פתיחות והערכה לדור הצעיר, התעניינות אמתית, שיח מכבד והכרה בעובדה כי הילדים שלנו לא צריכים אותנו כמקור ידע טכני עובדתי, אך הם כן זקוקים לנו כדמות מכוונת ותומכת רגשות.
נקודה נוספת היא הסתכלות לטווח ארוך במשימות הבית. משימות כמו כביסה, הסעות וניקיון, שדורשים מהם התייחסות והשתתפות. במקרים רבים ההורים מוותרים על עימות עם ילדיהם, אך לטווח הארוך יש פה הפסד עצום.
כאשר המתבגר לוקח אחריות ומבצע תפקיד של בוגר, הוא נתרם מעשייה זאת. הוא ירגיש נחוץ ויכול, תחושה שלטווח הארוך מעצימה אותו.
בסופו של יום, היחסים עם ילדינו הם שתופסים את המרכז בחיינו כהורים.
הכותבת היא מנחת קבוצות ומשפחות בוגרת מכון אדלר, מורה להוראה מתקנת באנגלית ובעברית מומחית לאסטרטגיות למידה M.A ומאבחנת דידקטית
רוצים להתייעץ עם ורד רחמן? השאירו פרטים וורד תחזור אליכם
[contact-form-7 id="2227" title="ורד רחמן"]